KEHEBATAN PAK HAMKA DALAM PENJARA

 
resensi MEMORI HAMKA Di Dalam Tafsir  Al-Azhar



 

 

Tajuk buku : MEMORI HAMKA Di Dalam Tafsir  Al-Azhar

Penulis      : Muhammad Zen

Penerbit    : Darul Nu'man Kuala Lumpur

Keramat adalah kemuliaan yang diberikan Allah kepada hamba-hambaNya. Ia boleh berupa kekuatan, kebolehan atau kemampuan luar biasa lainnya. Ia banyak dikaitkan dengan  orang-orang alim, soleh dan warak. Dulu, kini dan akan akan datang.

Pak Hamka sebagai orang alim yang soleh juga dikurniakan keistimewaan tersebut oleh Allah. Hanya bedanya kekeramatan orang-orang soleh dahulu hanya dapat dibaca dalam buku-buku cerita. Ia tidak dapat dirasakan atau dibuktikan oleh generasi sesudahnya. Contohnya keramat pergi ke Makkah dengan menaiki sejadah, terbang di udara, berjalan di atas air dan lain-lain tak pernah kita buktikan walaupun banyak diceritakan dalam berbagai kitab Karamatul Auliya'. Kecuali hanya dalam cerita film saja.

Sebaliknya kehebatan Pak Hamka bukan saja ada pada cerita tapi dapat dirasakan dan dibuktikan oleh  generasi sesudahnya, termasuk kita dan insya Allah generasi setelah kita.

Kalau diibaratkan mukjizat para Nabi dahulu, sebahagian besar kita hanya tahu ceritanya yang sahih  dari Al-Qur'an dan Hadis. Sedang mukjizat Nabi Muhammad dapat kita saksikan hingga sekarang, yaitu Al-Qur'an. Semua manusia kagum akan Kitab Suci dalam segala seginya. Sehingga sampai sekarang tidak ada sesiapa yang boleh menandingi Al-Qur'an sekalipun Profesor dari kalangan manusia bergabung  dengan  para Professor  dari kalangan jin.

Kehebatan Pak Hamka yang dikaruniakan oleh Allah ketika beliau dikurung dalam pernjara ialah kemampuannya menulis Tafsir Al-Quran dan membaca Kitab suci tersebut. Mengapa dikatakan luar biasa?

Mari kita semak. Hamka (Haji Abdul Malik Karim Amrullah) dipenjara oleh rezim Sukarno pada 27 Januari 1964 atas suatu alasan yang beliau sendiri menafikannya . Tersenyumlah para penjilat rezim dzalim yang dengki di atas kesedihan keluarga ulama besar itu. Pada bulan Mei 1966 Hamka dibebaskan tanpa didapati bersalah. Berarti beliau berada dalam penjara selama 2 tahun 4 bulan.

Apa yang menarik, Hamka tidak memikirkan lagi soal penahanannya sebaik saja berada di dalam penjara. Tapi beliau terus membaca Al-Qur'an sehingga dalam masa 5 hari dari penahanannya telah khatam 3 kali. Seterusnya beliau mengatur waktu malam untuk membaca Al-Qur'an dan siang menulis Tafsir Kitab Suci itu. Apa yang terjadi?

Pada hari pembebasannya beliau telah mengkhatam Al-Qur'an sebanyak 150 kali dalam penjara di samping   selesai menulis Tafsir Al-Qur'an sebanyak 28 juzu'. Tafsir yang diberi nama Tafsir Al-Azhar itu terdiri dari 30 juzuk. Tapi 2 juzuk yakni juzuk 18 dan 19 telah ditulis sebelum masuk penjara.

Kalau dikira hari, Pak Hamka berada dalam penjara adalah 840 hari. 30 juzuk Tafsir berjumlah 8631 muka surat (halaman). Yang ditulis dalam penjara 8047 halaman. 150 kali khatam Al-Qur'an sama dengan 90600 halaman.

Maka setiap hari sepanjang dalam penjara Pak Hamka telah membaca 107 halaman Al-Qur'an (lebih 5 juzuk) dan menulis Tafsir hampir 10 halaman. Sungguh pencapaian luar biasa. Memandangkan menulis buku ilmiyah apalagi Tafsir perlu membuka berpuluh kitab Tafsir sebelumnya dan kitab-kitab lain sebagai rujukan. Ia tidak semudah menulis cerita fiksyen seperti novel. Ditambah lagi ketika itu masih menggunakan mesin taip (typewriter) biasa yang berbunyi "tiktok-tiktok, taktuk-taktuk" bukan computer.

Seperkara yang menarik dalam Tafsir Al-Azhar ialah banyak cerita-cerita/ kisah  bersumber dari ingatan Pak Hamka sendiri. Terutama kisah-kisah yang terjadi di Nusantara. Berbeza dengan Tafsir/ kitab-kitab lain yang kebanyakannya hanya menurukan kisah-kisah dari kitab sebelumnya dari sebelumnya, dari sebelumnya dan seterusnya.... Di samping hanya kisah-kisah yang muncul di sekitar Timur Tengah.

Setiap kali  mencari tafsiran suatu ayat ketika menulis suatu buku, saya akan merujuk pada Tafsir Al-Jalalain, Tafsir Al-Qurtubi, Tafsir Ibnu Kathir, Tafsir Ar-Razi, Tafsir At-Tabari dan Tafsir Al-Azhar. Dalam membuat  perbandingan, saya dapat menemukan berbagai kisah dan cerita dalam Tafsir Al-Azhar yang tertuang asli dari pengalaman dan ingatan Buya Hamka sendiri. Saya tanda halamannya untuk dikumpulkan menjadi buku. Setelah dapat lampu hijau dari Tuan Penerbit buku, barulah digarap. Maka terbitlah buku di atas.

Di dalamnya juga terdapat kisah Pak Hamka terselamat daripada distrum (direnjat dengan listrik) oleh polis penjara. Bahkan polis itu sendiri akhirnya minta diajarkan doa-doa. Ketegasan Hamka dalam mempertahankan syariat Allah dan pembelaannya kepada Rasulullah SAW dan keluarganya juga terdapat dalam buku ini.

 

Wallahu A'lam

AU3 Keramat KL, 29 Jun 2021

 

Muhammad Zen adalah warga Bawean yang menetap di Kuala Lumpur Malaysia

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak