Puasa di Bulan Syawal

puasa-di-bulan-syawal, Indonesia, Malaysia, Asia Tenggara, Brunei Darussalam, Aceh Darus salam, puasa, syawal, lebaran idul fitri, hara raya, puasa enam hari, serupa puasa sepanjang tahun, lapar, haus. hawa nafsu, menahan lapar, saling memaafkan, politik

Nyawwal Di Bulan  Syawal

Saya pernah menulis tentang nyawwal yang terkenal di kalangan anak muda Bawean suatu ketika  dahulu. Iaitu curi makan di siang Ramadhan tapi pura-pura puasa di hadapan orang.

Perkataan nyawwal berasal dari pada  Syawal yang kata orang Bawean bulan Sawwal. Orang yang curi makan siang hari di bulan Ramadhan dipanggil nyawwal karena seolah-olah bulan suci itu dianggap sebagai bulan Sawwal  yang bebas makan di siang hari.

Anak-anak muda Bawean zaman dahulu ada yang nyawwal kerana mereka umumnya bekerja berat. Ngalak kaju, maddung kaju, nae’ nyeor, alandhu’, ngomfer sape/embi’, ngare’ di samping ajalan soko kalau pergi kemana-mana. Zaman sekarang semua itu sudah tidak lagi. Semua sudah senang dengan hondanya. Jadi, mungkin sudah tidak ada lagi generasi nyawwal.

Tajuk di atas lain pula, iaitu nyawwal yang dilakukan dalam bulan Syawal. Sengaja saya membuat istilah itu untuk merujuk pada amalan "Puasa enam (6) hari di bulan Syawal".

Maos jugan

Orang Malaysia menamakan puasa ini sebagai "puasa enam". Maka selalulah kawan kawan di Malaysia bertanya: "Awak sudah puasa enam? ".

Ayat-ayat lain yang selalu kedengaran antaranya:

 "Saya belum puasa enam lagi. Selalu ada jemputan kenduri".

 "Saya terus puasa enam pada Hariraya kedua".

 "Alhamdulillah saya sudah puasa enam. Lega rasanya."

Ayat-ayat itu mungkin boleh kita populerkan di Bawean:

"Ba’na la mare nyawwal?"

"Eson gi ta’ nyawwal. Selalu kaonjangan".

"Eson teros nyawwal Areraja (tellasan) kadhuwa".

"Alhamdulillah eson lamare nyawwal. Legga rassana."

Saudara, puasa sunnat 6 hari di bulan Syawal (nyawwal) ini sangat besar pahalanya. Rugilah umat Islam yang tidak melaksanakannya.

Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ وَاَتْبَعَهُ سِتًّامِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصَوْمِ الدَّهْرِ. (روه احمد ومسلم)

Artinya: "Barang siapa yang berpuasa pada bulan Ramadan dan diteruskan dengan berpuasa enam hari di bulan Syawal, maka sama seperti berpuasa sepanjang tahun."

Maknanya Allah akan memberi bonus pahala 11 bulan puasa bagi orang berpuasa 1 bulan Ramadan. Syaratnya, tambahlah puasa itu dengan puasa 6 hari di bulan Syawal. Itulah namanya nyawwal.

Waktu mengerjakannya tidak disebutkan asalkan dalam bulan Syawal. Akan tetapi ramai ulama mengatakan bahwa yang paling baik dimulakan pada Hariraya ke dua atau 2 Syawal sehingga 7 Syawal. 1 Syawal haram berpuasa. Tahun ini untuk Indonesia dan Malaysia nyawwal  adalah bermula hari Kamis sehingga Selasa . Hari Selasa@ adalah Hariraya bagi yang lulus nyawwal dalam minggu pertama (the first week). Itulah Hariraya yang paling menggembirakan, karena telah lulus dua ujian. Rahasia keutamaan nyawwal dalam pekan pertama (minggu pertama) kata ulama karena bersegera melakukan kebaikan. Oleh itu ramai teman teman Bawean yang ada di Malaysia nyawwal dalam pekan pertama karena ikut kebiasaan di sana، khususnya di Kelantan. Dan ramai pula yang tidak nyawwal kerana tidak biasa dari kampung bahkan ada yang tidak punya pengetahuan mengenainya. Oleh itu marilah kita sama-sama budayakan nyawwal ini disamping merayakan Edulfitri. Orang yang nyawwal masih boleh berhariraya atau ziarah pada sebelah malamnya.

Maos jugan

Lakukanlah semampunya sama ada pada pekan pertama atau lainnya. Berturut-turut atau sela-seli. Boleh juga buat Isnin Khamis (Senin Kamis) sepanjang bulan Syawal. Yang penting jangan terlepas peluang untuk nyawwal.

Dalam hadis lain disebutkan yang artinya: "Barang siapa yang puasa di bulan Ramadan, lalu diikutinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal, maka keluarlah dia dari dosa-dosanya bagaikan baru lahir dari perut ibunya."(HR.At-Tabrani).

Naddha nyawwal pongpong gi’ odhi’ e dunnya. Taon adha’ bula ban sampeyan ta’ oneng atemmo ka Ramadan gan Sawwal atao enten.

Wallahu a'lam.

Tolesan Ganggu’ Ganggu’

AU3 Keramat KL

2 Syawal 1445/ 11 April 2024

SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI. MOHON MAAZ DAN BATIN 

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak